Wenkkrabben: daten op basis van looks

Werner de Gier, 22 juni 2018

Het vrouwtje van de wenkkrab loopt over de moddervlakte. Een leger aan mannetjes wuift naar haar met een enorme schaar. Wie kiest ze om mee te paren?

Een grote en een kleine schaar

In de mangrove-gebieden rond de evenaar zijn wenkkrabben te vinden, diep weggestopt in holletjes in de natte modder. Ze hebben hun naam gekregen door een interessant paringsritueel. Terwijl de vrouwtjes twee gelijke scharen hebben, zijn de mannetjes bewapend met een grote en kleine schaar. Alleen de kleine schaar gebruiken ze om voedsel te eten. De grote schaar gebruiken ze om vrouwtjes te lokken door de schaar met een grote krachtsinspanning heen en weer te zwaaien. De schaar kan zo groot worden als de breedte van de krab en zo zwaar worden als het totale lichaamsgewicht van het dier!

(c) Thinkstock | Licentie: Alle rechten voorbehouden
Een heel grote schaar

Waarom doet het mannetje zo veel moeite?

Zwaaien tot je erbij neervalt

Wetenschappers waren er al achter: vrouwtjes-wenkkrabben vallen voor mannetjes met grote klauwen, maar door nieuwe onderzoeken zijn ze achter meer onweerstaanbare kenmerken gekomen. Evolutie kan miljoenen jaren duren, daarom zijn de drijvende krachten lastig te onderzoeken voor wetenschappers. Met behulp van “Robocrab”, een robotische krabben-arm om met een grote schaar te zwaaien, onderzochten wetenschappers hoe partnerkeuze werkt in de krabben. Ze kwamen erachter dat vrouwtjes niet alleen vallen op de grootte van de schaar, maar ook op de snelheid waarmee de schaar rondzwaait. Losgelaten vrouwtjes kozen uit in verschillende snelheid zwaaiende robotarmen de snelst bewegende arm. Dit kenmerk geeft aan dat de vrouwtjes-krabben niet alleen voor de sterkste mannetjes gaan, maar ook selecteren op het uithoudingsvermogen van het mannetje.

Robot wenkkrab