Hommels en een vredige samenwerking? Schijn bedriegt!

Marianne Benning, 26 juli 2018

Een hommelvolk leeft vreedzaam samen. Maar schijn bedriegt. Aan het eind van de zomer komen de hommelwerksters in opstand tegen hun koningin. Ze willen zelf eitjes leggen en niet alleen zorgen voor het nageslacht van hun koningin. De hommelkoningin heeft haar volk niet meer in de hand. Strijd en onenigheid leidt soms tot moord op de koningin.

Starten in je eentje

Bij hommels zit de samenleving iets anders in elkaar dan bij honingbijen. De koninginnen zijn de enige die de winter overleven. Begin maart gaan de eerste koninginnen op zoek naar een nestplek: een verlaten muizenhol, een graspol of een holte in een boom. Ze kleedt het nest aan met haren, grasstengels en plukjes mos. De koningin verzamelt een flinke voedselvoorraad en bouwt een broedbeker. Hommels maken één grote, ronde broedbeker, geen losse zeshoekige cellen zoals bij de honingbij. Ze heeft de vorige zomer gepaard met een hommelmannetje en heeft de zaadjes bewaard in haar zaadblaas. De koningin legt haar eerste eitjes en verwarmt ze door te ‘trillen’. Door haar vliegspieren heel snel samen te trekken ontstaat warmte. Alle eitjes die ze legt zijn bevrucht, het worden vrouwtjes.

(c) Naturalis I CC0
Hommelnest

Hommelvolk in wording

Na een paar dagen komen de larven uit de eitjes. Na ongeveer twee weken zijn de werksters volgroeid en helpen ze mee in het nest. De werksters halen voedsel, bouwen meer broedcellen en verdedigen het nest. De koningin legt meer eitjes. Onderzoekers noemen dit: de ‘sociale fase’. Het volk groeit en werkt als een geoliede machine. Iedereen werkt samen. De koningin heerst. Speciale geurstoffen (feromonen) zorgen er voor dat er geen koninginnen ontstaan en de werksters geen eitjes leggen.