Honingbijen: alle mannen eruit!

Marianne Benning, 23 juli 2018

Honingbij volken bestaan uit tienduizenden bijen: één koningin en heel veel werksters (vrouwtjes) en soms enkele darren (mannetjes). Is er altijd samenwerking en liefde? Nee! Zeker niet voor de darren, die moeten vechten voor hun leven!

Honingbijen

De honingbij, sommige groefbijen en veel soorten hommels leven samen in volken. Het zijn sociale bijen. Zo’n vorm van samenleven is eigenlijk bijzonder. De meeste bijen leven alleen of leggen hun eitjes in nesten van andere hommels (koekoekshommels). De werksters in een honingbijenvolk poetsen de cellen, voeden de larven, verdedigen de korf tegen indringers en verzamelen nectar, stuifmeel en water. De darren zijn belangrijk voor de voortplanting, maar kunnen verder eigenlijk (bijna) niets. Ze hebben geen angel en kunnen niet steken. De koningin van de honingbijen is groter dan de werksters. Haar belangrijkste taak is eitjes leggen. Die legt ze in zeshoekige kraamkamers door werksters gebouwd.

(c) Pixabay I
Honingbij Koningin

Jongen of meisje?

Bij mensen worden alleen baby’s geboren als een zaadje van de man en een eitje van de vrouw versmelten. Dat noem je bevruchting. De kans op een jongen en een meisje is even groot. Bij hommels en honingbijen werkt het anders. Uit een onbevrucht eitje (zonder zaadje) komt een mannetje. Uit een bevrucht eitje (met zaadje) komt een vrouwtje.  De koningin kiest zelf of ze werksters of darren wil.