Dylan Verheul

directeur waarneming.nl
Max Louwerens, 11 december 2023

Hoe heet die witte vlinder? Wat is de naam van deze plant voor mijn deur? Wat voor slakken zie ik daar op de stoep? Het antwoord op de vraag ‘wat is het?’ is soms makkelijker te vinden dan je denkt! Dylan Verheul is oprichter van waarneming.nl en vertelt waarom het zo belangrijk is om de natuur te ontdekken.

Rafael Martig | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Dylan met de waarneming.nl app en verrekijker.

Wat is waarneming.nl?

“Bij Observation, in Nederland bekend als waarneming.nl, proberen we het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken om natuur te ontdekken. Je kan via onze app of onze website foto’s uploaden van wat jij in het wild ziet. De site heeft een ingewikkeld computermodel die jouw foto scant en een soort voorstelt. Dat noemen we beeldherkenning. Vervolgens worden deze foto’s nagekeken door experts. Als de juiste soort aan de foto is gegeven, heb je succesvol een natuurwaarneming gedaan! Onze website en onze app kun je gebruiken om alle wilde organismen in Nederland waar te nemen, van planten tot paddenstoelen, insecten, vissen en zoogdieren. Wij maken deze waarnemingen openbaar zodat iedereen ze kan bekijken.”

Waarom zijn natuurwaarnemingen zo belangrijk?

“Ik ben ervan overtuigd dat door te benoemen wat je in de natuur ziet, het meer voor jezelf gaat leven. Zo kan je een connectie maken met de natuur om je heen! De app nodigt je uit om nog meer te weten te komen over natuur. Er zijn namelijk zo veel soorten die je in je tuin of in het park kan ontdekken! Dat vind ik heel fascinerend.’’

‘’Maar het is ook van belang voor onderzoek. Onderzoekers gebruiken die waarnemingen om uit te vogelen hoe het gesteld is met de biodiversiteit. Dat kan gaan over één soort of een groep van soorten, zoals vlinders of bijen. Ook kunnen waarnemingen worden gebruikt om regels van de overheid te beïnvloeden. Als er een zeldzame soort is waargenomen kan die soort op die plek worden beschermd.”

Dylan Verheul | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Kleine rode weekschild (Rhagonycha fulva) gefotografeerddoor Dylan.
Dylan Verheul | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Gewone oprolpissebed (Armadillidium vulgare) gefotografeerd door Dylan.

Hoe maken jullie het makkelijk om waarnemingen te doen?

“Wij hebben samen met Naturalis een beeldherkenningsmodel ontwikkeld. ObsIdentify is een app die Waarneming.nl samen met Naturalis en andere partners maakte en die dit model gebruikt. De app maakt het super makkelijk om soorten die je tegenkomt te herkennen! Maak een foto met de app, en die geeft jou de naam van de soort terug. Het is nog niet perfect en er wordt nog steeds aan verbeteringen gewerkt, maar we zijn er heel trots op.”

Waar komt jouw liefde voor de natuur vandaan?

“Eigenlijk via de klassieke manier! Ik had op de basisschool een meester die heel veel van natuur hield, vooral van vogels. Die leraar kon ook heel mooi schilderen en maakte prachtige tekeningen op het bord. Door hem ben ik dus echt aangestoken. Later ontwikkelde ik ook een passie voor computers, en met Waarneming.nl combineer ik ze allebei. Ook door onze app Obsidentify ben ik nog veel meer de natuur in gedoken. Ik kan nu zonder dat ik heel erg in de boeken moet duiken achter de naam van planten en dieren bij mij in de buurt komen. Dat is super leuk en leerzaam!”

Rafael Martig | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Dylan met camera en verrekijker.
Dylan Verheul | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Gehakkelde aurelia (Polygonia c-album) gefotografeerd door Dylan.

Wat wil je verder nog bereiken?

“Ik wil vooral dat mensen door ons platform verliefd worden op de natuur. Ik hoop ook dat nog meer mensen via onze techniek zich bewust worden van wat er om ons heen leeft, en dat we door het op naam te brengen er meer over leren. Uiteindelijk is het mijn droom dat Observation/Waarneming.nl de nummer één plek wordt voor iedereen die waarnemingen plaatst en bekijkt.”

Download de Obsidentify-app en begin ook met het ontdekken van de natuur in jouw buurt!