Andres Rivera Quiroz

spinnenonderzoeker
Max Louwerens, 11 juli 2023

Andres Rivera Quiroz houdt van spinnen. Hij werkt bij Naturalis als arachnoloog, een spinnenonderzoeker. De Mexicaan heeft samen met zijn collega’s al meer dan 30 nieuwe soorten spinnen ontdekt. Andres neemt je mee in de wonderlijke wereld van de achtpoters.

Wat voor werk doe je bij Naturalis?

“Als arachnoloog onderzoek ik de evolutie en taxonomie van spinnen. Ik ga vaak de jungle in om spinnen te verzamelen. Ik neem ze mee naar Naturalis om ze in het laboratorium te onderzoeken. Zo ontdek ik om welke soorten het gaat en waar ze voorkomen. Ik heb nieuwe soorten ontdekt in Thailand en Mexico. Verschillende soorten spinnen lijken vaak erg veel op elkaar. Daardoor is het moeilijk om ze te onderscheiden. Om nieuwe soorten te ontdekken heb je krachtige microscopen nodig. Daarmee kijk ik vaak naar hun geslachtsorganen. Die zijn vaak het enige verschil tussen de ene en de andere soort! Ik besteed daarom veel tijd aan het bekijken van spinnenpenissen! Sommige soorten zijn piepklein. Ik heb een soort ontdekt uit Thailand die 0.4 mm groot is - dat is ongeveer zo groot als een zandkorrel!''

Naturalis I Andres Rivera Quiroz | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Dit is een schorsmarpissa (Marpissa muscosa), een springspin.
Rafael Martig | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Andres Rivera-Quiroz met loep en potje.

Waar komt jouw interesse voor spinnen vandaan?

“Tijdens mijn studie in Mexico deed ik een project over spinnen. Ik was op slag verliefd. Spinnen zijn ongelooflijk divers. Er zijn spinnen die webben maken, maar je hebt ook dansende spinnen en spinnen die zich laten opeten door hun jongen! Er zijn ook soorten die extreem seksueel dimorfisme vertonen, zoals de ‘Golden orb-weavers’. Bij hen is het vrouwtje meer dan tien keer groter dan het mannetje! Spinnen produceren gif en zijde. Het gif van spinnen heeft medicinale eigenschappen. Er wordt onderzocht of er nieuwe pijnstillers of medicijnen tegen kanker en epilepsie mee te maken zijn. Spinnen zijn eindeloos divers en fascinerend, maar ook nuttig voor jou en mij.”

“Spinnen zijn prachtige en nuttige dieren, die onze liefde en respect verdienen.”

Hoe ontdek je een nieuwe spinnensoort?

“Eerst verzamelen we spinnen. In het lab vergelijken we ze met soorten die al bekend zijn. Bijvoorbeeld uit de verzamelingen van Naturalis. We beschrijven het uiterlijk van de spin en meten hem op. Hoe groot is hij? Wat voor vorm heeft hij? Zijn de mannetjes anders dan de vrouwtjes? Daarna bestuderen we de geslachtsdelen. Als ze niet lijken op die van bekende spinnen, gaat  het dus om een nieuwe soort. Veel van de soorten die ik heb ontdekt zijn bizar klein. De moeilijkst te vangen en te bestuderen spinnen zijn mijn lievelingsdieren."

Naturalis I Jeremy Miller | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Andres met spinnenvallen in Thailand.
Naturalis I Iasmi Stathi | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Andres Rivera Quiroz op onderzoek op Kreta.

Wat kunnen wij doen om spinnen te helpen?

“Helaas gaat het niet erg goed met spinnen. Door het verlies van biodiversiteit hebben ze niet genoeg insecten om op te jagen. Spinnen zijn belangrijk voor het ecosysteem. En in Nederland zijn er bijna geen spinnen die jou pijn kunnen doen. Als je een spin in huis vindt, kun je hem het beste laten zitten. Maak spinnen dus niet dood! Ik houd zelf zo veel van spinnen dat ik maandenlang een spin in de hoek van mijn kamer heb laten wonen. De spin liet me met rust en hielp mij door muggen en vliegen te vangen. Je kunt ook helpen door spinnen waar te nemen. Met de app Obsidentify maak je een foto van een spin, en kun je hem op naam brengen. Zo leer je meer over de soort die je hebt gevonden. Als je de foto uploadt, kunnen onderzoekers zoals ik die informatie gebruiken.”

Durf jij het aan om een spin in jouw kamer te laten wonen?