Mimicry: na-aperij om te overleven

Niels Waarlo en Dirk-Jan Evers, 14 juli 2017

De natuur zit vol handige trucs waarmee planten en dieren overleven. Een daarvan noemen we ‘mimicry’, wat zoiets betekent als ‘nadoen’. Dat is een verschijnsel waarbij een dier of plant qua uiterlijk en/of gedrag lijkt op een plant of dier waar hij niet verwant aan is. Zoiets ‘bedenkt’ een soort niet zelf, het is langzaam maar zeker ontstaan doordat soorten aangepast raken aan de omstandigheden om hen heen. Dat heet evolutie. Er zijn heel wat vormen van deze na-aperij te vinden in de natuur. Wat dacht je van rupsen die slangen nadoen en een plant die bijen verleidt?

Slangenrups

Een van de opmerkelijkste voorbeelden van mimicry is te vinden in Afrika, Zuid-Amerika en Centraal Amerika. Hier leeft een rups, Hemeroplanes triptolemus genaamd, die heel goed is in het nadoen van slangen. Bij dreigend gevaar maakt hij zich deels los van de tak en hangt hij achterover. Zijn kop trekt hij in, terwijl hij de rest van zijn voorkant opblaast. Hierdoor krijgt dat deel de vorm van een slangenkop en komen vlekken tevoorschijn die op ogen lijken. De na-aperij van deze rups gaat zo ver dat hij bewegingen kan maken die lijken op een aanvallende slang. Dit alles doet hij om aanvallers weg te jagen.

(c) Janzen and Hallwachs 2009 I Licentie: CC BY-NC-SA-4.0
Deze rups doet net of hij een slang is
(c) Naturalis I Licentie: CC BY-NC-SA-4.0
De zweefvlieg lijkt op een wesp, maar is niet giftig

Vliegen die op wespen lijken

Vliegen die wespen nadoen: het is vermoedelijk het bekendste voorbeeld van mimicry, zeker in Nederland. Je kijkt wel uit als je een wesp tegenkomt, omdat hij gemeen kan steken. Gelukkig herken je hem snel, omdat hij zo opvallend zwart-geel is. Daardoor weet je meteen: wegblijven! Dat geldt ook voor dieren die een wesp tegenkomen. Zweefvliegen maken hier handig gebruik van door zelf ook opvallend geel-zwart te zijn. Zo geven ze een nepwaarschuwing af en worden ook zij niet opgegeten, terwijl ze totaal ongevaarlijk zijn.

Hoe zie jij het verschil tussen een wesp en een zweefvlieg?

Mimicry van Müller

Er zijn ook soorten die op elkaar lijken, terwijl ze allemaal gevaarlijk zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de giftige Heliconius vlinders hiernaast. Ze horen bij verschillende soorten, maar hebben allemaal vergelijkbare waarschuwingskleuren. Hoe komt dat?

Fritz Müller, een wetenschapper die in 1878 de natuur van Brazilië onderzocht, bedacht hier een antwoord op. Als alle gevaarlijke prooidieren dezelfde waarschuwing afgeven, hoeft een vijand maar één soort signaal te leren om te weten welke soorten hij moet vermijden. Zo worden de andere soorten ook met rust gelaten. Dat noemen we mimicry van Müller.