Chinese vuurbuikpad

Jochem Jager & Niels Waarlo, 23 mei 2017

De Chinese vuurbuikpad ziet er als je hem snel bekijkt misschien een beetje saai uit. Totdat hij zich bedreigd voelt. Dan drukt hij zich met zijn voorpoten omhoog en toont hij zijn vuurrode buik. Eigenlijk is de Chinese vuurbuikpad geen pad, maar een padachtige kikker. Hij leeft bijvoorbeeld vlakbij water, zoals kikkers, terwijl padden in droge omgevingen leven. Kijk maar eens goed, waarom heet hij dan toch 'pad'?

Welke functie heeft de felrode buik?

De Chinese vuurbuikpad valt misschien niet zo op als je hem snel bekijkt, maar wacht maar totdat hij zich bedreigd voelt! Dan drukt hij zich met zijn voorpoten omhoog en toont hij zijn vuurrode buik. Heb je enig idee waarom? Om het ingewikkeld te maken: eigenlijk is de Chinese vuurbuikpad geen pad, maar een padachtige kikker. Hij leeft bijvoorbeeld vlakbij water, zoals kikkers, terwijl padden in droge omgevingen leven. Bekijk het dier eens goed en bedenk je waarom er toch ‘pad’ in zijn naam zit.

Paspoort

De Chinese vuurbuikpad leeft in Korea en delen van China en Rusland. Hij leeft in riviertjes en ook in de rijstvelden vind hij het prima. Mannetjes maken een zacht rinkelend geluid om vrouwtjes te verleiden. Een geïnteresseerd vrouwtje zwemt met het mannetje op haar rug naar een plantenrijk stukje rivier. Daar zet zij soms wel 200 eitjes af die het mannetje mag bevruchten. De jonge kikkervisjes eten algen, planten en larfjes. De volwassen dieren eten wormen, weekdieren en insecten.

Dit dier leeft in rivieren
Wikimedia Commons | Licentie: CC BY-NC-SA 4.0

Hoe werkt het gif van de Chinese vuurbuikpad?

De rug van de Chinese vuurbuikpad scheidt een aantal giftige stoffen uit. Dit gif beschermt de pad tegen roofdieren, want als een roofdier een Chinese vuurbuikpad binnen krijgt, wordt hij ziek. Hierdoor onthoudt het roofdier: rood is buikpijn. Het gif hoeft dus ook helemaal niet dodelijk te zijn. Voor mensen is de Chinese vuurbuikpad niet gevaarlijk, zijn gif irriteert bij aanraking hoogstens onze ogen of mond.

Thumbnail

Waarom hoeft het gif niet dodelijk te zijn?