Wetenschappelijk tekenen: het gaat om de details

Janneke van Oers, 2 juli 2020

In Naturalis werken vier tekenaars voor de onderzoekers van het museum. Zij maken wetenschappelijke tekeningen. Waarom gebruiken onderzoekers niet gewoon foto’s? We vragen het Erik-Jan Bosch, wetenschappelijk tekenaar bij Naturalis.

Citroenlieveheersbeestje.

Waarom worden er nog wetenschappelijke tekeningen gemaakt? We kunnen toch ook een foto maken?

Foto’s zijn natuurlijk makkelijk, maar voor de wetenschap is een tekening pas écht handig. Een tekening maakt duidelijk hoe de diersoort er precies uit ziet. Wist je dat er duizenden soorten lieveheersbeestjes bestaan? De kleur, het lijf of de stippen zijn niet bij elke soort hetzelfde. Dat teken ik heel duidelijk. Zo kunnen wetenschappers goed kijken, vergelijken en ontdekken. Vergelijk zelf maar eens een lieveheersbeestje uit de tuin met de tekening hiernaast. Wat denk je, heb je een citroenlieveheersbeestje gevonden?

Zijn er nog meer redenen dat een tekening handig is?

Naturalis bewaart bijna 100.000 lades met insecten. Er is wel eens een vleugeltje stuk of een pootje scheef. Ik teken dat gewoon weer recht. Ook verliezen dode insecten al snel wat kleur. In een tekening breng ik de natuurlijke kleuren weer tot leven.