De liefde van een pinguïn is onvoorwaardelijk

Tom van den Top, 8 maart 2022

De Afrikaanse zwartvoetpinguïn is een echte romanticus: de pinguïn kiest één partner voor het leven. Opvallend veel van deze stelletjes zijn homoseksueel. Ze bestaan uit twee mannetjes of twee vrouwtjes. Deze koppels zijn heel goede ouders. Waar blijkt dat uit?

Mannetje of vrouwtje?

Zwartvoetpinguïns lijken veel op elkaar. Aan de buitenkant kun je niet zien of een pinguïn een mannetje of een vrouwtje is. Hoe pinguïns zelf het verschil zien, weten onderzoekers niet. Misschien komt het door een geur of bepaald gedrag. Het kan ook te maken hebben met de geluiden die de pinguïns maken. Ze gebruiken namelijk ook geluid om hun partner te herkennen. Twee geliefden die net bij elkaar zijn oefenen de geluiden heel uitgebreid bij elkaar. Zo raken pinguïns elkaar niet kwijt in een kolonie met tientallen anderen.

Herken jij de stem van iemand van wie jij houdt uit duizenden?

Trouw aan één partner

Afrikaanse pinguïns zijn monogaam. Dit betekent dat ze trouw zijn aan één partner. Twee pinguïns vinden elkaar en kiezen ervoor om samen te broeden en voor de eieren te zorgen. Ze krijgen vaak twee eieren. Als de één de eitjes warm houdt, zorgt de ander voor bescherming en genoeg eten. Het koppel blijft ook na het broedseizoen vaak bij elkaar. Ze zijn partners voor het leven.

AwieBadenhorst - iStock - Gettyimages | Licentie: RF Getty Images
Elk nest wordt beschermd door een van de ouders terwijl de ander eten haalt
Naturalis | Licentie: CC BY-NC-ND 4.0
Eén van de zwarvoetpinguins in de collectie van Naturalis

Nepeieren en Adoptie-eieren

Sommige Afrikaanse pinguïns zijn homoseksueel. Dit houdt in dat sommige stelletjes bestaan uit twee mannetjes of twee vrouwtjes. Bij veel diersoorten komt dit voor. Het heeft wel een nadeel: de koppels krijgen namelijk geen jongen. Mannetjes krijgen geen eieren, en zonder bevruchting van een mannetje krijgen vrouwtjes alleen onbevruchte eieren. Toch willen de homoseksuele stellen ook graag broeden. Veel dameskoppels zorgen daarom samen voor de eieren die ze krijgen, ook al komt hier dus geen jong uit. In dierentuinen geven dierverzorgers mannetjes vaak zelfs een plastic ei. Vervolgens geven de homostelletjes al hun liefde aan deze nepeieren.

Soms stelen homostelletjes zelfs eieren van andere stelletjes die wel een ei kunnen krijgen. Als ze geluk hebben is dit niet nodig en vinden ze een ei zonder ouders. Ze nemen het gelijk onder hun vleugels. Om die reden denken sommige onderzoekers dat homoseksualiteit bij pinguïns de soort niet in de weg zit. Het heeft zelfs een evolutionair voordeel, omdat eieren worden verzorgd die anders niet uit zouden komen.

Goede ouders

Dierverzorgers zien dat de homoseksuele stelletjes even goede ouders zijn voor hun geadopteerde ei als andere Afrikaanse pinguïnkoppels. Dit laat maar weer zien hoe sterk en onvoorwaardelijk de liefde van een pinguïn is.

Licentie: RF Getty Images
Twee verliefde zwartvoet pinguïns
De verleiding

Bekijk zaal de Verleiding in Naturalis voor nog meer bijzondere liefdesverhalen.