Bejaarde dieren, seniore planten en schimmelige oudjes

Maartje Kijne, 21 september 2018

Ouderdom komt met gebreken. Grijze haren, rimpels en krimpen zijn een gevolg van veroudering. Dat is iets anders dan ouder worden. Immers, niet iedereen wordt op dezelfde manier oud. Waardoor en hoe verouderen dieren, planten en schimmels? Onderzoekers van Naturalis en Leyden Academy geven antwoord op vragen.

Wat is veroudering?

Dr. David van Bodegom werkt als verouderings-wetenschapper bij Leyden Academy on Vitality and Ageing. Hij legt uit: “Veroudering bij mensen heeft te maken met slijtage van cellen. Gelukkig vervangt en herstelt ons lichaam veel cellen. Maar op een bepaalde leeftijd slijten cellen sneller dan ze herstellen. De schade stapelt zich op. Op een gegeven moment is die schade zo ernstig dat de werking van de organen afneemt. Spierkracht, denkkracht, zicht of gehoor nemen ook af. Je krijgt kwaaltjes.”

CC0
Een oude chimpansee

Verouderen dieren ook?

“Jazeker, ook dieren bestaan uit cellen die groeien en slijten. In de natuur zie je niet vaak stokoude dieren. Een zwak dier is een makkelijke prooi. Een blind dier verongelukt. Dierentuindieren of huisdieren bereiken vaak wel een hoge leeftijd. Hun kwalen zijn soms zichtbaar, zoals haaruitval, traagheid of moeilijk eten. Krimpen komt ook voor, maar niet bij elke diersoort. Een kreeft of krab blijft bijvoorbeeld altijd groeien.”

Krijgen oude planten ook kwalen?

Onderzoeker Marco Roos van Naturalis: “Ja, ook planten verouderen. Je ziet het vooral goed bij bomen. Heel oude bomen noemen we veteraanbomen. Sommige bomen, zoals eiken, worden honderden jaren oud. Sequoia's zelfs meer dan 1000 jaar oud. Veteraanbomen hebben een holle stam en op veel andere plekken holten, spleten en scheuren. Ze hebben allerlei (houtrot)schimmels en zwaar dood hout in de kroon, het bovenste gedeelte. Hun hoogte neemt af. Deze oudjes leven vaak nog tientallen tot honderden jaren verder en leveren stekjes die uitgroeien tot nieuwe bomen. Ze dragen enorm bij aan een gezonde biodiversiteit van vogels, vleermuizen en andere zoogdieren, insecten en schimmels. Uiteindelijk sterven ze door schimmelinfecties, stormschade, waterstress, vraat, parasieten of overgroeiing door algen, mossen of planten. Zo’n boom maakt heel wat mee in zijn leven.”